Da Thomas Grønnemark satte verdensrekord i indkast på Bankager

image Privatfoto - Thomas Grønnemark
Torsten Cargnelli
18. juni 2020 kl. 08:00
Indkasttræneren i Liverpool kastede for 10 år siden verdens længste indkast til en pigetræning i FC Horsens

Thomas Grønnemark, fra Horsens - en gang en hurtig fløj i Serie 3 – i dag professionel indkasttræner i Premier League for titelaspiranterne fra Liverpool FC og for hollandske Ajax, Amsterdam.

I anledningen af, at det netop er 10 år siden, Thomas Grønnemark satte verdensrekorden i indkast til en pigetalenttræning i FC Horsens, har vi modtaget denne videohilsen fra ham.

I videoen fortæller han bl.a. om verdensrekorden, tiden op til, og hvad rekorden har betydet for ham. Han kommer også ind på sin baggrund i atletik, bobslædekørsel og som foredragsholder m.m. Ligeledes og vigtigt for fodboldfolk fortæller Thomas, hvorfor det er vigtigt at træne indkast, samt hvad der er vigtigt at være opmærksom på i indkasttræning.

Helt konkret opererer Thomas med det det lange, det hurtige og det kloge indkast. Thomas fortæller også, at Liverpool er det bedste hold i hele Premier League til at fastholde bolden efter et indkast samt til at udnytte indkast til at score mål.

Til slut retter Thomas en særlig tak til FC Horsens og pigerne, der heppede på ham i forbindelse med pigetalenttræningen tilbage i 2010.

Thomas Grønnemark satte verdensrekorden i indkast med et kraftspringsindkast på 51,33 meter til en Pigetalenttræning fredag den 18. juni 2010 i FC Horsens. Rekordkastet blev helt præcist kastet med en let medvind fra midtpå nuværende bane 2 og til et godt stykke ind på bane 3.

Forud var gået måneders træning, og Thomas havde både forsøgt sig i pausen i en landskamp i Parken samt til en Bundesligakamp på Berlins olympiske stadion.

TV havde også fået øjnene op for Thomas og hans forsøg på at sætte verdensrekord. Fx deltog Thomas i programmet ’Sommersummarum’, hvor han sammen med en masse børn fandt ud af, hvordan man fik et godt greb på bolden. Svaret var: Med lakridskonfekt! 😊

• Undertegnede husker, at Lars Jensen (daværende formand for pigeafdelingen) og jeg engagerede Thomas Grønnemark til at træne med pigerne til Talenttræning, for at gøre noget særligt og for bringe et ekstra element ind, da træningen godt måtte adskille sig fra almindelig træning. Fx havde vi ind i mellem også foredragsholdere på efter træning og ofte besøg af AC-spillere, som spillede lidt med og skrev autografer. Thomas trænede både længdekast og præcisionskast med pigerne. Flere forbedrede sig markant efter bare en træning. En af de største forbedringer var en pigespiller, som kunne kaste 9-10 meter, og som på bare én træning forbedrede sig til at kaste 23-24 meter. Imponerende!

Vi havde aftalt, at Thomas skulle deltage i to træninger og hver gang forsøge sig med at slå verdensrekorden i indkast med et kraftspringsindkast.

Thomas meldte sig i god form op til, men til den første træning begyndte det at regne, og Thomas gled og faldt uheldigt ned på ryggen. Det var for farligt at kaste et kraftspringsindkast i regnvejr.

Rekorden:

En række FC-ledere havde forinden skullet skrive sig op som officials til eventen via Guinness World of Records for at alt skulle gå rigtigt til. Der skulle bruges personer til at måle, en videomand og flere officielle vidner m.m. En 8-10 personer alt i alt. På dagen mødte Thomas op, erklærede sig tilfreds med vinden. Pigerne var klar og linet op.

Undertegnede havde fået tjansen som videomand. Det skulle nok lykkes med et håndholdt mobilkamera som våben. Det var før smartphones med kraftige kameraer holdt deres indtog. De første 4-5 opvarmningskast dumpede ud midt på banen, men pludselig efter en række kast, kom ”Guldbolden”. Den svævede højt, og alligevel direkte og med en god kraft, der overrumplede mig fuldstændig. Jeg forsøgte at følge bolden, men jeg måtte sande, at jeg ikke havde fulgt bolden hele vejen. Thomas hoppede rundt, mens der blev målt op og ønsket tillykke. 51,33 meter. Det er et godt stykke forbi bagerste stolpe, hvis der kastes ind fra sidelinjen.

Lykkeligvis var der andre kamerafolk på banen bl.a. Teena Stougaard, Østbirk, som havde stået på afstand og fået det hele med. Det klip blev vist om aftenen i TV2 sporten og gik verden rundt. Pyh! Det havde været skammeligt, hvis rekorden var røget på grund af kludder.

Bagefter:

At verdensrekorden i indkast er sat på FC’s baner ved de færreste måske, og faktisk troede vi da også den gang, at Thomas ville slå rekorden ugen efter fx til en fodboldskole eller noget andet. Men det gjorde han ikke. Derfor takker Thomas også sidst i videoen for den gode opbakning fra pigerne, som deltog i talenttræningen.

Verdensrekorden har ikke gjort det alene for Thomas Grønnemark, men den skabte overskrifter og har sammen med hårdt arbejde været medvirkende til, at Thomas er kommet videre med det, han brænder for nemlig at gøre en forskel som indkasttræner / specialtræner. Fx har Thomas været indkasttræner i Superligaen og bl.a. trænet med spillere fra FC Midtjylland og AC Horsens m.fl.

Vidste du:

• I 2018 stillede Thomas sig gratis til rådighed for Herrelandsholdet og landstræner Åge Hareide, der dog takkede nej til, at Thomas skulle være med i forberedelserne til VM 2018 i Rusland.
  • Thomas vil ikke træne to konkurrerende klubber i Premier League i samme sæson fx Manchester United.

Tak til Thomas Grønnemark for videohilsnen. Held og lykke fremover i dine klubber.