Start på en ny sæson Med Corona-regler

Mogens Hansen
06. august 2020 kl. 08:00

På fredag - den 7/8 - spiller et af FC Horsens-hold den første kamp i sæsonen 2020/21, og derefter går det de kommende dage og uger slag i slag med første turneringskamp i den nye sæson for klubbens øvrige hold.

Men de kommende kampe bliver ikke, som en fodboldkamp plejer at være. Covid-19 satte en brat stopper for afslutningen på sæsonen 2019/20. Alt blev lukket ned i marts, og det var forbudt at spille fodbold i næsten to måneder.

Det blev i maj tilladt igen at dyrke nogle idrætsgrene, bl.a. fodbold, men efter strikse regler. Reglerne blev senere lempet, og i dag ser det ofte ud som om, vi har glemt, at der er Corona-regler, som skal overholdes - måske fordi Horsens ligger i et område af landet, hvor der er meget få Corona-tilfælde. Så derfor er det måske godt, hvis alle her før sæsonstart får genopfrisket reglerne.

Husk at spritte af, når du kommer ind i klubhuset. Der er dispensere ved begge døre.

De benyttede bolde skal fortsat vaskes i sæbevand efter brug, og benyttede træningsveste skal en tur omkring vaskemaskinerne og tørretumblerne i klubhuset. Der står spande, børster og sæbe ved spillerudgangen i klubhuset.

I omklædningsrummene skal der desinficeres, efter at der er spillet kamp, i både det rum, som FC’s hold og modstanderklubben har benyttet. Bænke, knage, vindueskarm, håndtag og dørflader m.m. skal have en tur med desinfektionsmiddel og derefter aftørres med en af de røde Corona-klude som efter brug smides i en af kurvene ved siden af vaskemaskinerne. Både desinfektionsmiddel og klude findes på kontoret.

Til det ekstra arbejde på grund af Corona-reglerne må hver årgang selv sørge for at få nogle forældre til at hjælpe - og det er jeg sikker på, at forældrene gerne vil - så i forvejen travle træner/holdledere ikke også skal tage sig af disse opgaver.

Til den daglige træning er det ikke muligt at have to grupper efter hinanden i det samme omklædningsrum, så de årgange, der træner kl. 17.00, skal fortsat møde omklædt hjemmefra, mens grupper, der træner med start kl. 18.30 kan benytte de omklædningsrum, der ikke er i brug til aftenkampe. Hvornår der er kampe fremgår af INFO-tavlen ved klubhuset indgang.

Der er en del flere specifikke Corona-regler, som netop er blevet genopfrisket på DBU Jyllands hjemmeside, som kan findes på dette link: http://www.dbujylland.dk/nyheder/2020/juli/corona-brush-up-obs-punkter-til-opstarten/

Bestyrelsen forventer, at klubbens trænere og holdledere sætter sig ind i disse regler, og skulle forældre være interesseret i at vide, hvad de må og ikke må som tilskuere, er de også meget velkomne til at læse reglerne.

Der må være tilskuere til kampe - alle skal sidde på en medbragt stol mindst to meter fra banens linjer - og tilskuerne må sammen med spillere, trænere/holdledere og dommere maksimalt udgøre 500. Jeg tror ikke, at det vil blive noget problem ved en FC-kamp.

På træningsaftener må forældre ikke komme ind på græsarealerne, hvor der er træning, men må gerne være der til kampe, som spilles på Bane 1, 6, 7 og 8.

Bestyrelsen FC Horsens

Mogens Hansen, formand