Anders Bonnemann

08. januar 2022 kl. 14:34

Mindeord for Anders Bonnemann på vegne af FC Horsens

Fredag kunne vi på Facebook læse, at Anders Bonnemann havde tabt kampen mod kræften, som han havde kæmpet imod de seneste par år. Joy lod os i smukke mindeord vide, at han var sovet ind på hospice i Brædstrup omgivet af sine nærmeste. Han blev 45 år.

I FC Horsens nåede vi at hædre ham for hans indsats som træner og leder i klubben, indtil sygdommen satte et stopper for hans virke - på det tidspunkt som holdleder for klubbens andethold i herresenior. I forbindelse med renovering af klubhuset under corona-nedlukningen sidste vinter blev der som noget nyt indrettet et hyggehjørne i salen, hvor det var Anders virksomhed, AP Møbelpolstring, der producerede de læderbetrukne bænke og de tilsvarende i klubhuset forgang. I salen hedder hyggehjørnet nu ”Bonnes hjørne” - ideen til navnet var fostret i FC's oldboys afdeling.

Anders voksede op i Dagnæs og spillede som dreng fodbold i Dagnæs Idræts Forening, som i 1988 var den ene af de to klubber, der blev til FC Horsens. Han kom som 20-årig i 1996 i lære hos PHR Møbelpolstring på Frederiksberg. Han var udlært i 1998, men fortsatte hos firmaet i København frem til slutningen af 2002. Så vendte han sammen med Joy tilbage til barndomsbyen, og de bosatte sig på Valmuevej. Derfra var der ikke langt til Bankager Stadion og FC Horsens.

Han dukkede op i FC i 2003 og kom på serie 5-holdet, som jeg i en årrække havde været træner/holdeder for. Anders spillede der, hvor klubben havde brug for ham, og jeg kunne hurtigt konstatere, at vi havde fået en deltager på holdet, der altid så lyst på tingene - også når vi var bagud med et par mål. Han gav aldrig op og sådan har han også taget kampen mod sygdommen. Da jeg besøgte ham i december, var det ikke sygdom samtalen kom til at dreje sig om, men derimod om FC Horsens. Han fulgte med i, hvad der skete i klubben, og hvordan holdene klarede sig, selv om det meste af hans tid da blev tilbragt i sygehus-sengen hjemme i stuen.

Anders Bonnemann var den naturlige leder, så da min alder begyndte at trykke, tog han over og var en tid spillende træner på holdet. Hans anden interesse jagt, tog mere og mere over, så han stoppede som træner, men spillede stadig med på holdet, når tiden tillod det. Han gled naturligt over på et af klubbens oldboyshold. Og for et par år siden lod han sig atter overtale til at tage en tørn for klubben og blev holdleder.

Vi i FC Horsens har med Anders død måttet sige farvel til en ven med et meget positivt livssyn, en ven, som altid var god for en kvik bemærkning, når der var brug for det. Ham vil vi komme til at savne, men vores savn er lille i forhold til det savn Joy og de to børn - sønnen Mark, der også spiller fodbold i FC Horsens, og datteren Maja - står tilbage med.

Æret være Anders Bonnemanns minde.

Skrevet af Mogens Hansen, tidl. formand i FC Horsens