Kontingent under Coronakrisen

30. marts 2020 kl. 12:17

FC Horsens kontingentansvarlige har fået en række henvendelser fra forældre, der finder det underligt, at klubben opkræver kontingent i en periode, hvor der ikke er aktiviteter for børnene i klubben. Hvad der skal betales i kontingent er fastsat på klubbens generalforsamling, og det er der kun generalforsamlingen, der kan ændre på. FC Horsens har planlagt at afvikle generalforsamlingen i 2020 mandag den 27. april, men der er jo stor risiko for, at vi kommer til at udsætte den på grund af Corona-krisen. Men når der en gang bliver holdt generalforsamling er der mulighed for at diskuttere og beslutte om der skal gives rabat på kontingent for 2020.

Der er en meget tungvejende grund til, at FC Horsens - selv om aktiviteterne i foreningen i øjeblikket ligger stille - opkræver kontingent. Klubben har fortsat under Corona-krisen  udgifter, der skal betales, selv om klubbens medlemmer hverken træner eller spiller kampe.

Så uden indtægter vil der være risiko for, at klubben ikke vil overleve krisen. Der skal selvfølgelig være en forening for fodboldglade børn og voksne i sydbyen at komme tilbage til, når Corona-krisen er overstået. Danske klubber er af Dansk Idræts Forbund blevet vejledt til at fortsætte med at lade medlemmerne betale kontingent.

En stor del af klubbens medlemmer - alle, der spiller 11 mandsfodbold, betalte kontingent den 1. marts, mens opkrævning af kontingent for spillere på børneholdene først udsendes til betaling 1. april.

Den følgende tekst er hentet fra DBU Jyllands hjemmeside:

Det er Dansk Idræts Forbunds klare anbefaling, at de enkelte foreninger og klubber ikke tilbagebetaler kontingent for perioden, da en tilbagebetaling potentielt vil lukke nogle af vores frivillige klubber. DIF opfordrer derfor til, at DIF-idrætten og vores medlemmer bredt set udviser samfundssind og ansvarlighed og bakker vores mange foreninger, klubber og frivillige op i denne svære tid.

Formelt set kan medlemmer heller ikke kræve at få en del af kontingentet retur, fordi foreningens aktivitet er stoppet i en periode, så medlemmerne ikke kan træne eller f. eks. deltage i en opvisning eller en holdkamp. Kontingentet er nemlig udtryk for en betaling for det at være medlem i en idrætsforening og ikke for en specifik ydelse.

Situationen i en idrætsforening er derfor anderledes end kunders forhold i kommercielle fitnesscentre.

Mogens Hansen
Formand for FC Horsens

Se også: https://dbujylland.dk/nyheder/2020/marts/stoet-din-fodboldklub-i-denne-svaere-tid/

Bestyrelsesformand