Vigtige ændringer til Coronaregler

Mogens Hansen
12. juni 2020 kl. 20:26
Tilskuere til kampe skal medbringe en klapstol

Ændringer i Corona-reglerne

Kampe

Der er blevet ændret i Corona-reglerne, så det igen er blevet muligt at afvikle fodboldkampe mod hold fra andre klubber - med start fra denne uge.

Først skulle det ske uden tilskuere, men da der forleden blev givet tilladelse til tilskuere til kampe i Superligaen og 1. division, gælder disse regler for alle fodboldkampe. Derfor må der være 500 personer til stede, når et FC-hold spiller hjemmekamp. Dette tal er incl. spillere, dommere trænere/ledere m.m.

Tilskuere skal medbringe en stol og sidde ned under kampen - to meter fra sidelinjen - og med en meters afstand til andre tilskuere.

Det er FC’s opgave at sørge for, at disse regler overholdes, så find en forældre, der kan holde øje med, at der ikke lige pludseligt er over 500 til stede på banen.

På Bankager vil vi ved kampe i 2020 Cup og pokalkampe bruge fire baner.

Kunstgræsbanen er indhegnet, så der er en klar afgrænsning af dette areal. Det samme gælder bane 7 og 8, idet Krokusvej adskiller disse baner fra den øvrige del af stadionanlægget. Området omkring bane 1, hvor der også er fem 5 mandsbaner er et område, adskilt fra bane 2, 3 og 4 samt de tre øvrige 5 mands baner ved skråningen, mens de tre baner 11 mands baner og tre 5 mands baner oven for skråningen ved kampe regnes for et areal.

Træning

Ved træning må der nu være 50 mand i en gruppe incl. trænere på en bane - uanset banens størrelse. Og på bane 2, 3 og 4 må der træne 50 på hver bane.

Men der må ikke være tilskuere/forældre til stede på arealerne mellem banerne under træningen, idet arealet så regnes som en bane, hvor der kun må være 50 personer.

Så forældrene må så stadig nøjes med at opholde sig på p-pladsen eller i klubhuset ved træning på hverdage.

Omklædning

Der kan i forbindelse med kampe klædes om i klubhusets omklædningsrum. Når et hold har spillet kamp er det FC-holdets træner/holdleder ansvar at sørge for, at der bliver desinficeret i omklædningsrummet - bænke, døre, vindueskarm, dørhåndtag sprayes og tørres af med kluden, som lægges til vask i vaskerummet efter brug.

Der findes på kontoret fire forstøver flasker, og der kan hentes en flaske plus mikroklud, så omklædningsrummene, der har været benyttet, er rengjorte til næste hold. Er I det sidste, der bruger omklædningsrummene lørdag eller søndag, skal I ikke rengøre omklædningsrummene. De serviceassistenter, som FC har ansat til dagligt at rengøre huset, sørger for, at rummene bliver rengjort med gulvvask m.m.

De grupper, der træner fra kl. 17.00 skal fortsat klæde om hjemmefra og bade hjemme efter træning, mens de grupper, der træner kl. 18.30.18/45, kan benytte faciliteterne i klubhuset.

I øvrigt henvises til tidligere udsendte Corona-regler på FC Horsens hjemmeside, hvor fra der også er link til DBU Jyllands anvisninger om Corona-reglerne fra myndighederne.

Horsens Kommune har også opsat nye plakater med Corona-regler på stadion, bl. a. på hegnet omkring kunstgræsbanen.

Fodboldens Coronaregler (DBU Jylland nyhed)