PRESSEMEDDELSE vedr. pigelicens

16. januar 2023 kl. 10:04

Som tidligere udmeldt søger vi pigelicens i FC Horsens. I dag er det blevet officielt, at vi lægger et ekstra 'lag' ovenpå vores nuværende set-up i FC Horsens for at sikre, at Horsens spiller i den bedste pigerække DM U16 & DM U18. Dette 'ekstra lag' er sket i et tæt samarbejde med mange samarbejdspartnere, som vi takker for tilliden og troen på, at vi kan løfte opgaven.
Pressemeddelelsen kan læses her i dens fulde udstrækning:

FC Horsens vil udvikle pigefodbold på liganiveau – lokale kræfter går sammen om at bakke op

Med opbakning fra flere lokale fonde og virksomheder vil FC Horsens nu sikre, at pigefodbold i Horsens og omegn får det samme talent- og udviklingsmiljø som tilbydes drengefodbolden.

Med et ligahold i topdivisionen ( DM U16 & DM U18)  vil pigefodbolden få samme muligheder for et talent- og udviklingsmiljø som drengene, mens områdets øvrige klubber får en stærk samarbejdspartner i FC Horsens. Målet er at opbygge et fodboldmiljø for piger, der kan konkurrere med de bedste i landet.

FC Horsens er en meget stærk pigefodboldklub, men da klubben ikke er en licensklub, forsvinder nogle af talenterne fra klubben i en tidlig alder. Det påvirker resten af talentmiljøet omkring FC Horsens. Det er blandt andet derfor, at FC Horsens ønsker at blive pigelicensklub, og de er begejstrede for, at finansieringen frem til 2025 nu er på plads. Det fortæller bestyrelsesformand i FC Horsens, Christina Antonsen.

”Vi er utrolig glade for, at Insero Horsens, Familien Hansens Fond og Familien Hede Nielsens Fond har valgt at gå sammen og bakke op fra starten. Det er med til at sikre, at vi kan arbejde henimod at blive licensklub. Vi er allerede godt i arbejdstøjet og klar til at søge licens for den kommende to-årige periode,” siger Christina Antonsen og fortsætter.

”Med støtten har vi mulighed for allerede nu at ansætte et stærkt trænerteam med en Head of Coaching i front, der kan sætte retningen, ligesom det muliggør, at vi fra start kan indgå samarbejder med andre lokale klubber og dermed skabe et helt unikt tilbud for pigerne i Horsens langt hurtigere”.

Familien Hede Nielsens Fond er glade for at være en del af samarbejdet. Det fortæller Formand Henrik Hede Nielsen.

”Vi er stolte af, at vi sammen med bl.a. Familien Hansens Fond og Insero Horsens ofte kan gå forrest og støtte lokale projekter – det lokale samarbejde er en vigtig del for os. Vi er meget glade for nu at kunne give pigefodbolden i Horsens et vigtigt rygstød med et ambitiøst talentmiljø på liganiveau’’.

Direktør i foreningen Insero Horsens, Martin Romvig, er også stolt af det nye partnerskab og ser frem til samarbejdet med de andre.

’’Som en forening, der arbejder for at støtte og udvikle lokalsamfundet, prioriterer vi de gode partnerskaber. Vi er begejstrede for at være en del af samarbejdet på tværs af lokale aktører, der nu i fællesskab kommer til at gøre en stor forskel for mange dygtige og ambitiøse pigefodboldspillere.”

For Familien Hansens Fond betyder det meget, at man kan gøre en stor forskel for de unge spillere. Det fortæller fondsadministrator Jesper Sørensen for Familien Hansens Fond,

”Som en lokal fond, der har stor interesse i at støtte både bredde- og eliteidrætten i lokalområdet, er vi glade for at kunne bidrage til FC Horsens’ licensansøgning sammen med Familien Hede Nielsens Fond og Insero Horsens. Pigefodbolden i Horsens fortjener de samme muligheder for talentudvikling som drengesiden, og vi ser frem til at støtte dette initiativ, og se de unge spillere konkurrere med de bedste i landet.”

Fakta om projektet

FC Horsens ansøger DBU om at blive pigelicensklub i sæsonen 2023/2025.

Målet er bl.a. at deltage i DM U16 og DM U18, hvilket vil medføre, at pigemiljøet i Horsens og omegn vil blive optimeret væsentligt med en pigelicens som resulterer i:

1. Horsens vil spille i den bedste pigerække.
  2. Horsens kan fastholde pigerne i fodbold på eliteplan i længere tid, da de kan spille i deres by.
  3. FC Horsens giver pigerne samme fodbolddrøm som på drengesiden i AC Horsens.

På pigesiden er FC Horsens Jyllands 7. største pigeklub og er repræsenteret i alle ungdomsrækkerne fra U6 til senior. Klubben har pigehold på øverste niveau i U14 Liga 1 og U16 Liga 1. Dertil er pigeafdelingen i FC Horsens en del af Team Danmark og udvalgt af Horsens Kommune til blandt andet at varetage morgentræning i Talentidrætsklassen og Sportscollege.

Forberedelserne til licenssøgning har pågået siden 2021 med bl.a. sparring med samarbejdsklubber, andre pigelicensklubber, AC Horsens, DBU m.fl. og FC Horsens’ ansøgning til DBU er under udarbejdelse og indsendes 1. marts 2023.

Licensansøgningen til DBU er støttet af Familien Hede Nielsens Fond, Familien Hansens Fond og Insero Horsens.

Projektet støttes også af Roesgaard, Svanen Gruppen, Middelfart Sparekasse og Horsens Kommune.